fbpx

De nadelen van contentmarketing

De nadelen van content marketing

Contentmarketing biedt vele voordelen om jouw product of dienst in de markt te zetten. Het beantwoordt de vragen van jouw (potentiële) doelgroep op efficiënte en effectieve wijze. Door gebruik te maken van krachtige en waardevolle content, bouw je vertrouwen op, scoor je hoog in Google en blijf je in beeld bij je doelgroep. Echter zit er ook een keerzijde aan. We zetten de nadelen van contentmarketing voor je op een rijtje.

  • Tijdrovend

Contentmarketing lijkt misschien makkelijk en ‘snel gedaan’, maar dat is het zeker niet. Voor goede contentmarketing dien je planmatig en stapsgewijs te werk gaan. Na een uitgebreid zoekwoordonderzoek en een concurrentieanalyse moet de uiteindelijke content nog gecreëerd worden. Ook bij de creatie komen vele stappen kijken. Waar is mijn doelgroep naar op zoek? Welke soort content sluit hier het beste op aan? Maak ik de content zelf of besteed ik het uit? En op welk kanaal of via welk platform deel ik de content? Al met al een ontzettend tijdrovende bezigheid.

  • Creativiteit vereist

Het kan erg lastig zijn om met goede en creatieve ideeën voor waardevolle content te komen. Ga je bijvoorbeeld wéér een blog schrijven of zet je je informatie om in een video, podcast of advertentie? En in welke mate sluit dit aan op je (potentiële) doelgroep? Wat spreekt hen aan? Ook voor ervaren content creators blijft het lastig om met relevante en nuttige onderwerpen te komen, die aansluiten bij de vraag van de doelgroep. Het is belangrijk om met iets creatiefs te komen en niet weer met ‘het zoveelste saaie blogartikel’. En ook nu geldt weer: dat is enorm tijdrovend.

  • Resultaten niet direct meetbaar

Het is een fabeltje dat je door contentmarketing direct hoog zult scoren in zoekmachines of een enorm bereik genereert. En je zal misschien ook wel lang – soms wel maanden – moeten wachten voordat je concreet resultaat ziet. Geduld is hier echt nodig. Met goede analysetechnieken en -tools kun je echter wel inzichten verwerven in hoe goed – of minder goed – jouw content het doet en wat het je oplevert. Maar verwacht niet dat je binnen een paar dagen al kan meten of jouw content werkt. Resultaten van contentmarketing zijn pas zichtbaar op de lange termijn.

  • Het kan hoge kosten met zich meebrengen

Goede contentmarketing is niet goedkoop. Het kan een behoorlijke kostenpost voor je bedrijf of organisatie zijn. Ga je zelf aan de slag met contentmarketing? Dan bespaar je misschien op kosten, maar zeker niet op tijd. Tijd die je misschien beter aan andere zaken zou kunnen besteden. Maar ook het uitbesteden van je contentmarketing – aan bijvoorbeeld een marketingbureau of een freelancer – kan veel geld kosten. Je doet er daarom verstandig aan om vooraf een doordachte contentmarketingstrategie uit te werken, waarbij je goed nadenkt over wat het je kan opleveren en wat het je gaat kosten.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *